הבעיה

הבעיה
 
לתמונה מוגדלת
על מנת לתמודד נכון עם תופעת האלימות, יש להתמקד בזיהוי הבעיות והלקונות אשר מאפיינות את התגובה   החברתית המקובלת לאלימות: האחת, העובדה שרוב התוכניות הפועלות בתחום עוסקות באלימות לאחר שזו מתרחשת ואינן ממוקדות בגורמי הסיכון ובמניעה. השניה, שכל משרד ממשלתי וכל ארגון מתמקד רק בסוג מסויים של אלימות. לבסוף, תמונת המצב החינוכית-ערכית ביחס לשאלת הדרך האפקטיבית להתמודדות עם תוקפנותם של ילדים.
 
 
בעיה מס' 1: התמודדות בעיקר עם הקצה
ברוב המוחלט של התכניות להתמודדות עם אלימות במדינת ישראל לאורך השנים, אנו שמים לב להתערבות מקצועית ואחרת רק במקרי הקצה. ככלל, ההערכות מדברות על כך שרק כ – 20% ממקרי האלימות מדווחים ומגיעים למגיבים החברתיים (קרי – משטרה, עובדים סוציאליים, הורים ואנשי חינוך) וגם אז, ההתערבות נעשית לאחר שהאירוע התרחש ומבלי לפנות למניעה, סיבות וגורמי סיכון.
המציאות הנוצרת מתופעה זו, היא שמתוך 20% המקרים הידועים לנו, רק אלה שכבר התרחשו מטופלים, ולעתים מאוחר מדי. יש מעט מדי התערבות מניעה והתערבות מוקדמת.
 
 
בעיה מס' 2: כל ארגון מתמודד עם אלימות מסוג מסויים או אוכלוסיה מסויימת
גם במקרים שבהם יש פעולות מניעה, וודאי באלה שלא, ההתערבות הממשלתית והממסדית האחרת, היא אנכית - כל משרד ממשלתי וכל ארגון מתמקד בסוג מסויים של אלימות, תוך ראייה טריטוריאלית ואנכית של ההתערבות וללא ראייה ומענים אינטגרטיבים שמאפשרים שימת הפרט או הארוע האלים במרכז ההסתכלות של כל הארגונים. כך, למשל – משרד החינוך עוסק באלימות המתרחשת בתחום החינוך – בתי"ס, גני ילדים וכו, שירותי הרווחה באלימות במשפחה והמשטרה – בעבריינות אלימה, ועוד.
מצב זה יוצר מציאות שבה אין שיתוף פעולה ואינטגרציה בפועל בין הממשקים השונים, ברמה הארצית וודאי ברמת הרשות המקומית, ומציאות שזה אין רצף למענה באלימות – כך, יכול נער לקבל תגובה מסויימת על התנהגות אלימה בבית הספר, תגובה שונה מהוריו בבית, ותגובה שונה לגמרי בשעות הפנאי.
 
 
בעיה מס' 3: בלבול וחוסר אונים של המגיבים בנושאי חינוך וטיפול
המגיבים החברתיים (כלמר: מחנכים, מורים, הורים, מדריכי נוער וכו') מתמודדים עם בלבול ושאלות כבדות משקל ביחס לסוגיות כגון: מה הדרך הנכונה להגיב לאלימות?; מה לדרוש מהילדים?; היכן להציב גבולות וכיצד? בקרב הורים ומורים ישנה מבוכה ביחס בחירת הגישות החינוכיות המועדפות, היעילות והלגיטימיות ובמקביל אנו עדים לשבר סמכויות וטשטוש גבולות.
 
 
© Daronet LTD.
דרונט בניית אתרים