הרפורמה ברישוי עסקים נועדה כדי לשפר ולייעל את הליכי הרישוי ולהקל ככל הניתן על בעלי עסקים המעוניינים לפתוח עסק חדש. עיקרי הרפורמה עוסקים ביצירת מפרט אחיד של התנאים והמסמכים הנדרשים לצורך קבלת רישיון עסק ממשרדי הממשלה נותני האישור, ביטול חובת רישיון לעסקים, הארכת זמני תוקף הרישיון , פטור בהגשת מסמכים לעסקים, מסלולי רישוי מקוצרים, עדכון חקיקה בנוגע להוכחת נגישות ועוד.

המקור החקיקתי לדרישות רשות הרישוי סעיף 7ג3 לחוק רישוי עסקים, תשכ"ח – 1968

המפרט האחיד

המפרט האחיד הינו מסמך המרכז בתוכו את התנאים והמסמכים הנדרשים מבעל עסק הן לצורך רישוי העסק והן לאחר רישויו לצורך הפעלתו השוטפת. מטרתו המרכזית של המפרט האחיד היא לתת מענה לבעיית חוסר הוודאות בתחום רישוי העסקים. המפרט האחיד נועד לאפשר לבעלי עסקים טעוני רישוי, וכאלה המתעתדים לפתוח עסק טעון רישוי, להבין מה נדרש מהם מבחינת רישוי עסקים ולאפשר להם לשקלל דרישות אלה בהתנהלותם הכללית.

מבנה ותוכן המפרט האחיד

כל מפרט אחיד מורכב משני פרקי מבוא אחידים לכלל המפרטים האחידים, ופרקים עם הדרישות של נותני האישור המתאימים לפריט העיסוק המסוים שאליו מתייחס המפרט האחיד.

פרק 1 – הגדרות כלליות

פרק גנרי הנמצא בראשית כל מפרט ומפרט. הפרק מספק הגדרות כלליות הרלוונטיות לכלל המפרטים האחידים.

פרק 2 – תנאים רוחביים

פרק גנרי הנמצא בכל מפרט ומפרט. הפרק מכיל תנאים והנחיות החלים באופן רוחבי על כלל המפרטים האחידים.

פרקים 9-3 – פרקי נותני האישור

פרקים אלה מכילים את הדרישות הפרטניות של כל אחד מנותני האישור הרלוונטיים לפריט העיסוק שאליו מתייחס המפרט האחיד, כאשר לא בכל המפרטים האחידים מופיעים כל נותני האישור. סדר הופעת הפרקים של נותני האישור הוא בהתאם לסדר הופעתם בסעיף 1 לחוק רישוי עסקים (כל נותן אישור מסדיר מטרה אחרת מהמטרות המפורטות בסעיף) – המשרד להגנת הסביבה; משטרת ישראל; זרוע העבודה; משרד החקלאות ופיתוח הכפר; משרד הבריאות; הרשות הארצית לכבאות והצלה.

בכל פרק של כל אחד מנותני האישור מופיעים תתי הפרקים הבאים:
  • הוראות חוק הנוגעות לעניין – דברי החקיקה הראשית והמשנית הרלוונטיים למפרט הספציפי מטעם נותן האישור;
  • הגדרות – מילון המונחים שישמש את נותן האישור במפרט הספציפי;
  • תנאים מוקדמים / כללי – התנאים אותם מחויב בעל העסק לקיים לפני מתן הרישיון או ההיתר הזמני;
  • תנאים ברישיון – תנאים נוספים שיש לקיימם דרך קבע בעת הפעלת העסק. תת פרק זה לרוב אינו מופיע בשמו אלא כל נותן אישור מחלקו לפרקים לפי הנושאים הרלוונטיים לו, כגון: נהלי עבודה, תשתיות, ציוד, ניקיון ותחזוקה, אחסון, שפכים, זיהום אוויר, וכיו"ב;
  • דיווחים, הצהרות ואחזקת מסמכים – תת פרק זה מרכז את כל דרישות הדיווח ושמירת המידע של נותן האישור מסעיפי המפרט הספציפי. יודגש, כי בכל סתירה בין האמור בפרק זה לבין סעיפי המפרט, סעיפי המפרט הם הקובעים;
  • טפסים ופרוצדורות – פרק המרכז את כל הפרטים מסעיפי המפרט של נותן האישור אודות תהליכים הכרוכים באישורים למיניהן מול נותן האישור. יודגש, כי בכל סתירה בין האמור בפרק זה לבין סעיפי המפרט, סעיפי המפרט הם הקובעים.

הרפורמה נכנסה לתוקף החל מתאריך 5.11.2023. במסגרת הרפורמה ברישוי עסקים במדינת ישראל, מפרסמת בזאת רשות הרישוי של עיריית כפר יונה את "המפרט האחיד" – המאחד מסמכים ותנאים, הנדרשים מהמבקש לקבל רישיון עסק או לחדשו. המפרט האחיד מפורסם בהתאם לדרישות חוק ריש​וי עסקים, התשכ"ח-1968 (להלן: "חוק רישוי עסקים") ובהתייחס לכל סוגי עסקים כמפורט בצו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), התשע"ג-2013 (להלן: "צו רישוי עסקים").

המפרט האחיד ישמש כלי עזר למבקש הרישיון, בבואו לבקש או לחדש את רישיון העסק, כאשר מחובתו ובאחריותו של מבקש הרישיון לבחון עמידתו בכל הוראה אחרת, שאינה חלק מהמפרט האחיד, אשר רלוונטית להפעלה כדין של העסק המבוקש.

להלן הנחיות לשימוש במפרט האחיד של עיריית כפר יונה. על כל עסק חלות דרישות מטעם הגורמים הממשלתיים - "נותני האישור" וגם דרישות "רשות הרישוי" - במקרה זה עיריית כפר יונה . לאתר המפרטים האחידים במשרד הפנים >>

"נותני האישור" 

הבהרות 

  • מילוי דרישות הרשות באמצעות עמידה בדרישות המפרט האחיד מורכב משני חלקים – "דרישות כלליות מעסקים" ו"דרישות פרטניות מעסקים" כפי שיפורט להלן.
  • יובהר בזאת כי כל הדרישות המופיעות בפרק זה הינן חלק בלתי נפרד ומחייב מהמפרט ועל בעל העסק לעמוד בהן ככל שהינן רלוונטיות לעסקו, זאת בנוסף לאמור בפרק דרישות פרטניות מעסקים.
  • באחריות מבקש הרישיון לקרוא את הדרישות הפרטניות המופיעות בטבלה, תחת מספר הפריט הספציפי של עסקו ולקיים את כל הדרישות והמגבלות המופיעות תחת אותו פריט.
  • מובהר בזאת כי הרשות לא תישא בכל אחריות במקרה בו הפר מבקש הרישיון את דרישות המפרט האחיד ו/או את דרישות נותני האישור או מי מהם ו/או את הוראות חוק רישוי עסקים ו/או כל חוק אחר המחייב את מבקש הרישיון.
שלב א' – "דרישות כלליות מעסקים"
  • אגף הנדסה – מידע ובדיקת חוקיות המבנה לפי חוק התכנון והבנייה ואת השימוש בנכס לפי היתר בנייה או תב"ע (תכנון בנין עיר), ובוחנת האם השימוש במקום הינו לפי השימושים המותרים על פי היתר/תב"ע.
  • המחלקה לאיכות הסביבה
  • מחלקת שילוט –  תהליך רישוי עסקים והוצאת רישיון לשילוט אינם תלויים זה בזה. הוצאת רישיון לשילוט ותשלום אגרת שילוט ייעשו דרך מחלקת שילוט ומרכז התשלומים לתושב.
  • תאגיד מעיינות השרון - התאגיד מטפל בכל העסקים בהם יש צורך במתקן למניעת זרימה חוזרת (מז"ח). תקנות מז"ח – משרד הבריאות קישור 20
  • מחלקת תברואה
    • שפכים
    • בשר
    • היתרים נלווים
שלב ב' – "דרישות פרטניות מעסקים"
דרישות נגישות לעסקים

בהתאם לחוק הנגישות, לשם קבלת היתר זמני או רישיון עסק או חידוש רישיון, יש לעמוד בדרישות הנגישות בהתאם לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות ותקנותיו. בהתאם לתיקון 34 לחוק רישוי עסקים לפי סעיף 8ב' החל מיום 01.04.2019, בעל העסק צריך להמציא חוות דעת מטעמו מורשה נגישות שירות ומתו"ס (מבנים תשתיות וסביבה), בהתאם לסיווג העסק בצו רישוי עסקים מיום 8.2.2022. ביום 8.2.2022 פורסם ברשומות "צו רישוי עסקים (הוכחת נגישות)". רוב העסקים הקטנים עד 100 מ"ר ובתי אוכל עד 50 מ"ר יוכלו להגיש תצהיר נגישות וטופס ביקורת עצמית בלבד, ההטבה תחסוך הוצאות גבוהות מבעל העסק שבעבר היה צריך לשלם למורשה נגישות מטעמו.

נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות >>

להלן פירוט שלושת המסלולים שנקבעו:
  • מסלול תצהיר + טופס ביקורת עצמית – מיועד לרוב העסקים הקטנים עד 100 מ"ר ובתי אוכל עד 50 מ"ר – טופס התצהיר חייב להיות חתום על ידי בעל העסק ומאומת חתימה בפני עורך דין. (יש לבדוק בצו כיצד סווג עסקך) לטופס בדיקה עצמית, לטופס תצהיר לנגישות.
  • מסלול מורשה לנגישות השירות – מיועד לרוב העסקים הבינוניים מ- 100 מ"ר ועד 300 מ"ר ובתי אוכל מ- 50 מ"ר ועד 100 מ"ר – בעל העסק נדרש להביא לרשות אישור ממורשה לנגישות השירות מטעמו בטופס 8ב' – טופס חוות דעת מורשה נגישות. (יש לבדוק בצו כיצד סווג עסקך).
  • מסלול מורשה לנגישות השירות + מורשה לנגישות מתו"ס (מבנים, תשתיות וסביבה) – מיועד לעסקים מורכבים – הנדרשים להביא לרשות אישור חתום ממורשה לנגישות השירות ואישור חתום ממורשה מתו"ס מטעם בעל העסק על גבי טופס 8ב' – טופס חוות דעת מורשה נגישות. (יש לבדוק בצו כיצד סווג עסקך).
מה מנגישים בעסק?

גישה נאותה עד הכניסה לעסק, תכנון פנים, ריהוט ושירות, שירותים, התאמה לאנשים עם מוגבלות ראייה, שמיעה, שכלית ונפשית.

חובת ההנגשה נקבעת על פי הקריטריונים הבאים:

האם העסק נותן שירות לציבור?

עסקים שניתן בהם שירות לציבור או שיש בהם קבלת קהל (כגון קניון, חנות, חניון ציבורי או מסעדה), צריכים להיות נגישים לאנשים עם מוגבלות בהתאם לחוק. 
בעסקים כמו מפעל, בית מלאכה או מקום עבודה אחר (בבניין קיים או חדש), חל הליך הנגישות רק על האזור אליו מגיעים לקוחות.

האם העסק נמצא בבניין חדש, או קיים?

עסק בבניין ציבורי חדש שההיתר להקמתו ניתן לאחר 1.8.2009, ייבדק לפי תקנות הנגישות לבניין חדש [תקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), תש"ל-1970, תוספת שנייה, חלק ח'1, פרק א': בניין ציבורי חדש].
עסק בבניין קיים, ייבדק לפי תקנות הנגישות לבניין קיים [תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות למקום ציבורי שהוא בניין קיים), תשע"ג-2013].