מחלקת פרט
אנו מאמינים כי לכל ילד וילדה ולכל נער ונערה יש את הזכות והצורך לקבלת מענה ההולם והתואם את צרכיהם/ן הייחודיים. מחלקת פרט באגף החינוך אחראית על פיתוח מענים מתאימים במערכת החינוך הפורמלית ומתן אפשרות למימוש יכולות חברתיות, קוגניטיביות ורגשיות של התלמידות והתלמידים במערכת החינוך, וקידומם לקראת השתלבות מיטבית בחברה.
פרטי יצירת קשר
נכון לשנה"ל תשפ"ג, פועלים בכפר יונה 11 גני חינוך מיוחד, בהם מסגרות לילדות ולילדים עם אוטיזם, עם קשיים רגשיים-התנהגותיים ועם עיכוב התפתחותי; בבתי ספר הממלכתיים פועלות כיתות לתלמידות ולתלמידים עם אוטיזם ולקויות למידה; בעיר פועל בית הספר העל יסודי "נפלאות", לתלמידות ולתלמידים עם לקויות למידה; "סל אישי" - שירותים הניתנים לתלמידים עם זכאות במסגרת כיתות שאינן מיוחדות על פי החלטת הוועדה. בנוסף למענה הפורמאלי, מתקיימים מפגשים חברתיים להורים, לילדות ולילדים בשעות אחר הצהריים סביב חגים ומועדים. על פי תיקון מס' 11 לחוק החינוך המיוחד, תשע"ט-2018, מתקיימות ועדות זכאות ואפיון ברשויות המקומיות. הוועדות קובעות את זכאותם/ן של תלמידות ותלמידים עם לקות או מוגבלות, לשירותי חינוך מיוחדים, את רמת התפקוד שלהם/ן ואת היקף סל השירותים שיינתן להם/ן. הזכאות נקבעת לשלוש שנים או עד לקיום דיון במועד הקצר משלוש שנים. החלטות הוועדה ימומשו בשנת הלימודים העוקבת, למעט במקרים חריגים. הוועדה מחליפה את ועדת ההשמה שהתקיימה עד שנה"ל תשע"ט. בכפר יונה מתכנסות ועדות הזכאות מספר פעמים בשנה, ושותפות בהן בעלות המקצוע האחראיות על התחום באגף החינוך, יחד עם נציגות ממשרד החינוך ונציגות הורים. טפסים להפניה לוועדות זכאות ואפיון למידע נוסף על ועדות זכאות ואפיון >> מדור החינוך המיוחד ברשות פועל בהתאם להנחיות משרד החינוך וחוק החינוך המיוחד. חוק החינוך המיוחד >>מדור חינוך מיוחד
מסגרות החינוך המיוחד
ועדת זכאות ואפיון
הנחיות וחקיקה
תיקון חוק החינוך המיוחד (2018) >>
מרחב שילוב והכלה בפורטל הורים של משרד החינוך >>
המדור אמון על מענים לתלמידות ולתלמידים עם צרכים מיוחדים, לרבות התאמה אישית בתהליכי השילוב בגנים ובכיתות החינוך הרגיל, בכיתות לחינוך מיוחד בגני הילדים, בבתי הספר הרגילים ובבתי ספר לחינוך מיוחד. המדור פועל בשיתוף צוות המת"יא והשירות הפסיכולוגי.
בין היתר, מלווה המדור לחינוך מיוחד משפחות, תלמידות ותלמידים שאובחנו בוועדות זכאות, מבצע אפיון לצרכים מיוחדים ופועל ליצירת מענים חינוכיים במוסדות החינוך ובקהילה, משלב את האבחון והזכאות דרך שילוב במסגרות חינוך, מבצע תיווך לגורמים מסייעים בקהילה עד הפניה למסגרות המשך בחיים הבוגרים. המדור נותן מענה לגילאי 3 ועד 21, לקשת רחבה של צרכים מיוחדים, לרבות לקויות מורכבות, מוגבלות שכלית התפתחותית, לקויות למידה, לקויות תקשורת (אוטיזם), הפרעות התנהגות, קשב וריכוז A.D.H.D , מגבלות פיזיות, קשיים נפשיים, לקות שמיעה וראייה ועוד.
מערך ההיסעים לתלמידים ותלמידות בכפר יונה, פועל בהתאם להנחיות משרד החינוך ובהתאם לכללי התקשרות עם חברות הסעות ומלוויהן על פי חוק. משרד החינוך משתתף בהוצאות ההסעה של תלמידי/ות החינוך המיוחד בגילאי 21-3 לבתי ספר רשמיים, לבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים ולגני ילדים, על פי החלטת ועדת השמה, החלטת ועדת ערר או החלטת צוות השיבוץ. הסעת תלמיד שעבר ועדת שיבוץ תאושר על סמך החלטת ועדת השילוב. לצורך בדיקת זכאות להסעה יש לוודא כי כתובת הרישום בתעודת הזהות וכתובת משלם המיסים בארנונה הן זהות. 1. תלמידי/ות החינוך המיוחד שעברו ועדות זכאות ושיבוץ: 2. ילד/ה בגן מגיל 5 עד כיתה ד' – במרחק של מעל 2 קילומטר מהבית. לכיתות ה' ומעלה – מרחק של מעל 3 קילומטר מהבית. 3. תלמידים/ות מחוננים/ות בלבד, הלומדים/ות במסגרות בוקר יום בשבוע, זכאים/יות להסעה למסגרת הקרובה בלבד (מרכז חופי"ם ברופין). תלמידות ותלמידים בחינוך הרגיל הסובלים מבעיות רפואיות שונות, מוזמנים להגיש בקשה מיוחדת לאגף החינוך, אשר תכלול את כל המסמכים הרפואיים העדכניים, כדי לבחון את זכאותם/ן להסעה. תלמידות ותלמידים הסובלים מפגיעה זמנית ניתוח/ שבר וכו', יכולים להגיש בקשה להסעה לזמן קצוב, בצירוף מסמכים רפואיים במהלך כל שנת הלימודים. המוקד נותן מענה לפניות הורים בכל סוגיה הקשורה להסעות: האם הילד/ה הגיע/ה בזמן? האם חל עיכוב בהסעה? מהו צפי החזרה? ועוד... לעת עתה ועד סיום הקייטנות במהלך חודש אוגוסט, השירות ניתן להורים לילדות ולילדי החינוך המיוחד בלבד. לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ד, תיבחן בחיוב האפשרות להרחיב את השירות גם להורי כל התלמידים/ות הרשומים/ות להסעות, בכפר יונה ומחוצה לה. מספר הטלפון של המוקד: 073-2417371.הסעות
זכאות להסעה
תלמידים/ות הזכאים/יות להסעות
בקשות להחרגות
מוקד פניות ייעודי להורים לגבי הסעות
שעות הפעילות: ימים א'-ה' 19:00-06:30, יום ו' 13:30-06:30.
שירותי השלמת השכלה (היל"ה): מסלולי לימוד המותאמים אישית לכל נער ונערה ומוכוונים להשלמה ורכישת השכלה עם תעודת גמר של 10–12 שנות לימוד ובגרות חלקית. כחלק ממסלולי הלימוד השונים, בתכנית היל"ה פעילויות העצמה לבנות ולבני נוער, קורסים מקצועיים, טיולים, תרומה והתנדבות בקהילה ושילוב בתעסוקה; פעילות קבוצתית חינוכית-חברתית בשעות אחה"צ: מועדון פתוח לנוער, מרחב פתוח לנערות תיכון; סיוע בתהליכי גיוס לצבא ושירות לאומי; ליווי חינוכי טיפולי על-ידי עובד/ת מצוות היחידה: בניית תכנית אישית מותאמת לנערה ולנער וסיוע בתחומי חיים מגוונים. היחידה לביקור סדיר אמונה על טיפול בתלמידים/ות שאינם/ן מבקרים/ות באופן סדיר במסגרות החינוך, ומסייעת בהתמדתם/ן ובהחזרת הנושרים/ות למעגל הלומדים/ות. "חוק חינוך חובה" התש"ט-1949 קובע, כי הורים לילד בגיל לימוד חובה (18-3) חייבים לדאוג לכך שילדיהם ילמדו באופן סדיר במסגרת חינוכית. עבירה על חוק לימוד חובה היא עבירה פלילית. קצין/נת הביקור הסדיר (קב"ס) הוא/היא הגורם המקצועי הפועל בעירייה ואחראי/ת על יישום ואכיפת "חוק לימוד חובה", ועל התמדה ומניעת נשירה של תלמידים/ות בגני ילדים ובמוסדות חינוך עד תום כיתה י"ב.היחידה לקידום נוער
מענים ומסגרות
ביקור סדיר
היחידה ממוקמת ברחוב הרצל 10 ונותנת שירותים ומענים בתחומים הבאים:
- שירותי השלמת השכלה (היל"ה): מסלולי לימוד המותאמים אישית לכל נער ונערה ומוכוונים להשלמה ורכישת השכלה עם תעודת גמר 10–12 שנות לימוד ובגרות חלקית. כחלק ממסלולי הלימוד השונים, כוללת תכנית היל"ה גם פעילויות העצמה לבני נוער, קורסים מקצועיים, טיולים, תרומה והתנדבות בקהילה ושילוב בתעסוקה.
- פעילות קבוצתית חינוכית-חברתית בשעות אחה"צ: מועדון פתוח לנוער, מרחב פתוח לנערות תיכון, סיוע בתהליכי גיוס לצבא ושירות לאומי.
- ליווי חינוכי טיפולי על-ידי עובדת מצוות היחידה. בניית תכנית אישית מותאמת לנער/ה וסיוע בתחומי חיים מגוונים.
פרטי יצירת קשר
מחוננים ומצטיינים
אגף חינוך נותן מענים לתלמידים/ות מחוננים/ות ומצטיינים/ות, כדי שכל תלמיד ותלמידה יצליחו למצות את הפוטנציאל הגלום בהם/ן.
בנוגע למחוננים/ות, משרד החינוך מנגיש את כל המידע בפורטל הורים ייעודי לנושא.
תהליך איתור התלמידים/ות המחוננים/ות והמצטיינים/ות מפורט בפורטל.
הן בתי הספר היסודיים, הן בבתי הספר העל-יסודיים קיימות מסגרות לתלמידים מצטיינים, והמורים אף עוברים הכשרה ייעודית בנושא.
האגף מפעיל את תוכנית אמירים, המתמקדת בחשיפת התלמידים/ות לתכנים ייחודיים שאינם מתוך תכניות הלימודים, בלמידת מיומנויות חשיבה מסדר גבוה, בטיפוח חשיבה יצירתית וביקורתית ובהקניית מיומנויות חקר, ובאופן בלתי נפרד, עוסקת התוכנית אף בתחומים החברתיים והערכיים.
התלמידים/ות משולבים/ות במרכזי מחוננים ומצטיינים באזור.
האגף מפעיל בחטיבות הביניים כיתות ייעודיות למצטיינים/ות.. בשנת הלימודים תשפ"ג פעלו כיתות עמ"ט (עתודה מדעית טכנולוגית) וכיתות מופ"ת מדעיות. אנו בוחנים את מודל ההפעלה לשנים הבאות בהתייחס לכיתות.
בבתי הספר התיכוניים, מתקיימות כיתות עמ"ט ייעודיות.
נגישות
עיריית כפר יונה ומשרד החינוך, יחד עם קהילת ההורים וצוותי החינוך, מובילים מהלך לקידום ולהשתלבות תלמידות ותלמידים עם מוגבלויות במוסדות החינוך, כך שיוכלו ללמוד בכל מוסד חינוכי שבו יחפצו. התאמות ההנגשה במוסדות החינוך מתבצעות בכל ההיבטים - פיזית, פדגוגית וחברתיות, לרבות הנגשות ביציאה לפעילות, כגון טיולים. עקרונות ההנגשה - הכלה, רצף, גמישות ואספקת התאמות זמינות, מבוססים על זכויות בסיסיות, לפי תיקון חוק החינוך המיוחד משנת 2018.